| Metaloplastyka. | |
Wysłany: Czw 4:59, 06 Paź 2005 |
|
|
Carob |
Postmaster |
|
|
Dołączył: 30 Wrz 2005 |
Posty: 116 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Metaloplastyka to szerokie pojecie. Wlasciwie obejmuje soba wszelkie dzialy obrobki metali - plasttycznej, chemicznej, skrawalniczej, i termicznej.
Bez wiekszego wstepu, pragne nadmienic tylko, ze czlowiek obrabial metal od najdawniejszych swoich czasow na ziemi.
Obrabial w celu uczynienia sobie narzedzi, ale takze powodem zaineresowania metalem byly ozdoby i obiekty kultu, w ktorych spelnial swoja tesknote i potrzebe do sztuki do artu, gdzie kompozycja formy, struktura powierzni, natezenie swiatla cienia i koloru, a takze zaznaczone detale za pomoca roznorakich krawedzi, sprawialy, ze ten czlowiek artysta z przeznaczenia w swoim istnieniu, szukal coraz to nowych technik i ciagle je udoskonalal.
Czy udoskonalil?
Nie jestem pewien, choc w ostatnim czasie obserujemy rozwoj technologi, gdzie np. laser otworzyl nieporownywalne z technikami tradycyjnym mozliwosci, w dziedzinach takich jak spawanie, regeneracja najrozmaitszych powierzchni, a tazke ten laser pozwolil szlifierzon diamentow na osiagniecie tak doskonalych proporcji w szlifie diamentow, ze tradycyjny szlifierz, nawet nie byl w stanie pomazyc.
Programy cyfrowe (komputerowe) umozliwily projektantowi artyscie osiagniecie z latwoscia znikomych tolerancji, nie tylko w czystosci formy, ale i w dokladnosci detalow, a sprzezona z komputerem frezarka, z wielka dokladnosci potrafi wykroic zaprojektowany przez artyste przedmiot, na widok ktorego wiele pan otwiera usta i tylko wzdycha - wooow
Osobiscie choc korzystam z najnowszych osiagniec technologicznych w dziedzinie projektowania i wykonania bizuterii, jestem zdecydowanym zwolennikiem tradycyjnego rekodziela. Przedmiot wytworzony przez rece czlowieka, zawiera jakby jego kawalek duszy, i nie jest trudno rozpoznac takie rekodzielo od matematycznej sumy danych odczytanych przez maszyne i przez nia, bez swiadomosci powstawania dziela, wyskrawanych.
Zapraszam zainteresowanych tematem i hobbystow, do stawiana pytan, i dzielenia sie swoimi spostrzezeniami w temacie zlotniczego i srebrniczego artystycznego dziela. Ja ze swojej strony postaram sie zrozumiale odpowiedziec, dac rady, i cos ciekawego od czasu do czasu napisac
Diamenty i szmaragdy oprawione przez Caroba w tradycyjny platynowy recznie wykonany pierscien.
|
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Czw 21:07, 06 Paź 2005 |
|
|
/\/\ax |
Postmaster |
|
|
Dołączył: 02 Wrz 2005 |
Posty: 298 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Dla mnie laika największym problemem jest przeliczanie proby na karaty i odwrotnie, czy istnieje jakiś prosty wzor??
I czy czyste zloto to proba 0.999 czy 1 ? |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| | |
Wysłany: Pią 13:50, 07 Paź 2005 |
|
|
Carob |
Postmaster |
|
|
Dołączył: 30 Wrz 2005 |
Posty: 116 |
Przeczytał: 0 tematów
Ostrzeżeń: 0/5
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
/\/\ax napisał: | Dla mnie laika największym problemem jest przeliczanie proby na karaty i odwrotnie, czy istnieje jakiś prosty wzor??
I czy czyste zloto to proba 0.999 czy 1 ? |
Proba zlota to inaczej wynik testu - Ile czesci zlota zawiera dany stop metalow.
Sa rozne rodzaje testu dla zlota. Najczesciej stosowanym testem przez zlotnikow jest test porownania szybkosci znikania narysu na czarnym kamieniu probierczym. Najlepszy do tego celu jest kamien Lidyt, a test wykonuje sie nastepujaco. Na czystym przygotowanym do testu kamieniu wykonuje sie narys zlotem badanym, a obok wykonuje sie taki sam narys iglica o znanej zawartosci zlota. Nastepnie oba narysy traktuje sie kwasem rozpuszczajacym metal (najczesciej odpowiednim stezeniem kwasu azotowego), i obserwuje sie wzrokowo, czy narysy znikaja rownoczesnie czy ktorys z nich znika wczesniej. Jezeli oba narysy rozpuszczane przez kwas znikaja rownoczesnie, znaczy to, ze badane zloto ma taka probe jak proba iglicy.
Ta metoda dla wprawnego oka jest bardzo dokladna, bo mozna okreslic zawartosc zlota w stopie do dwoch tysiecznch zawartosci.
Oczywsicie kazde prawo probiercze daje zlotnikowi remedium pomylki, i tak w Polsce to remedium wynosilo wlasnie dwie tysieczne, a np. w USA mozna sie pomylic w granicach jednego karata, ale nie moze zloto miec karat 13 przy stemplu 14.
Jeden karat to okolo 40/1000 czesci w stopie.
Czyste zloto to zloto 24 karatowe. Taka czystosc jest jednak tylko teoretyczna, bo za pomoca rafinacji elektrolitycznej osiaga sie cztery dziewiatki czyli .9999, a najczesciej w sprzedarzy sa trzy dziewiatki .999
Slowo karat dotczace zlota nie oznacza tego samego karata, ktory jest waga diamentu i wynosi 0.2 grama, chociaz chyba w obydwu przypadkach pochodzi wlasnie od slowa Carob, czyli od nazwy ziarenka, ktore miesci sie w straku -owocu drzewa wystepujacego licznie w krajach bliskiego wschodu, i ktorymi to ziarenkami chyba sie zywil na puszczy Jan Chrzciciel i ktorych to strakow chyba pragnal jesc Syn Maenotrawny.
Przeliczanie karatow na czesci tysieczne jest bardzo proste.
Czyste zloto 24 karaty.
posiadamy zloto 14 karatowe.
Jaka jest proba naszego zlota?
14/24=0.583
Ten prosty stosunek mozna odwrocic i obliczyc ile karatow ma zloto proby 0.750
0,750x24=18
Pozdrawiam
Carob |
|
Post został pochwalony 0 razy
|
|
|
|
| POSZUKUJę ODPOWIEDZI | |
Wysłany: Nie 19:52, 12 Lis 2006 |
|
|
|
Dzień dobry Carob. Czy mógłbyś powiedzieć jak łączy się dwa różne metale, np. złoto z żelazem lub srebro z żelazem. konkretnie chciałbym zrobić pewien przedmiot, bo nie mogę znaleźć złotnika z prawdziwego zdarzenia który by sie tego podjął. Jest to stalowe koło o średnicy 9 cm,na które chcę nanieść ozdobne motywy ze srebra i złota.Nie wiem też jak uzyskuje się kolorową powierzchnię stali, i nie chidzi mi tu o lakierowanie czy malowanie. Chodzi o to aby ta powierzchnia była bardzo trwała. |
|
|
|
|
Forum ALTERNATYWA Strona Główna » Metaloplastyka
Nie możesz pisać nowych tematów Nie możesz odpowiadać w tematach Nie możesz zmieniać swoich postów Nie możesz usuwać swoich postów Nie możesz głosować w ankietach
|
Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1
|
|
|
|